Vam­mais­pal­ve­lu­lain voi­maan­tu­lon siirto edus­kun­nan kä­sit­te­lys­sä

Näkövammaisten liitto kannattaa uuden vammaispalvelulain voimaantulon siirtämistä vuoden 2025 alkuun. Perustelemme tätä muun muassa huolellisten perus- ja ihmisoikeusvaikutusarviointien tarpeella sekä tarpeella huolelliseen lainvalmisteluun. Vammaisten ihmisten itsensä äänen tulee kuulua ja sitä on myös kuunneltava.

- Emme hyväksy vammaispalveluista säästämistä. Vammaispalvelut ovat arjen kivijalka, eivät säästökohde. sanoo järjestöjohtaja Sari Kokko.

Vammaispalvelut ovat vahvoja subjektiivisia oikeuksia. Oikeus niihin on ehdoton eikä määrärahoista riippuvainen.

Kokko oli Vammaisfoorumin edustajana sosiaali- ja terveysvaliokunnan kuultavana. Näkövammaisten liitto toimitti valiokunnalle kirjallisen asiantuntijalausunnon.

Lue koko lausunto tästä.- Ulkoinen linkki