Pis­te­kir­joi­tuk­sen lip­pu­lai­va Suomessa on Nä­kö­vam­mais­ten liiton Taktiili-kir­ja­pai­no

Pistekirjoitus on sokean ja vaikeasti heikkonäköisen ihmisen luku- ja kirjoitustaito. Jotta tämä taito säilyy, tarvitaan pisteille painettua materiaalia, esimerkiksi lehtiä.

Pistekirjoituksen käyttötavat ovat muuttuneet vuosien saatossa, mutta ranskalaisen Louis Braillen kehittämä kirjoitusjärjestelmä on edelleen käytössä kaikkialla maailmassa. Pistekirjoituksen keksimisestä tulee ensi vuonna kuluneeksi 200 vuotta.

Suomessa pistemateriaalin tuotannosta huolehtii Näkövammaisten liiton Taktiili-paino, joka on piste- ja isokirjoitustuotannon ainutlaatuinen osaaja. Taktiililla on ainoana Suomessa laitteet, joilla voi tuottaa laajalevikkisiä pistekirjoitusaineistoja, kuten lehtiä. Myös Näkövammaisten liiton jäsenlehti Näkövammaisten Airut painetaan pisteille Taktiilissa.

Taktiili auttaa ja neuvoo myös teollisuuden toimijoita, kun pakkauksiin laaditaan pistemerkintöjä, ja kääntää viranomaisasiakirjoja pistekirjoitukselle.

Pistepainon lisäksi Taktiili on erikoistunut koho- ja opastekyltteihin, joita toimitetaan julkisiin rakennuksiin.

Pistekirjoituksen käyttäjiä on Suomessa noin 1500–2000. Kokonaisten kirjojen lukeminen pisteillä on vähentynyt, mutta pisteiden merkitys arjen tilanteissa kotona, liikennevälineissä, rakennetussa ympäristössä ja esimerkiksi vieraiden kielten opettelussa on suuri.

Pistekirjoitus on kohokirjoitusta, jota luetaan sormin. Braillen pistekirjoitusjärjestelmässä on kuusi pistettä, joista saadaan 63 erilaista pistemerkkiä, kuten aakkoset ja välimerkit. Muut merkit muodostetaan yhdistelemällä.

Kansainvälistä pistekirjoituspäivää vietetään vuosittain 4. tammikuuta.

Taktiilin verkkosivut- Ulkoinen linkki