Näkövammaisten lasten pistekirjoitusvalmiuksia herätellään leikin ja askartelun kautta
Pistekirjoitusvalmiuksien opettelua tuetaan Kuntoutus-Iiriksessä- Ulkoinen linkki harjoittamalla näkövammaisen lapsen sorminäppäryyttä ja kahden käden käyttöä esineitä tunnusteltaessa.
Eräs toimintaterapeuttimme askarteli kuntoutuksessa olevan näkövammaisen lapsen kanssa sadutustarinan eli lapsen itse keksimän tarinan paperille. Satu kulki kahdella rivillä, jolloin timanttinen tarra eli tarinan prinsessa piti etsiä seuraavalta riviltä. Tällä tavoin lapsi harjoitteli leikkilukemista tunnustellen ja pistelukuun liittyvää kahden käden käyttöä, lukusuuntaa sekä rivinhakemista samalla kun hän ”luki” tarinaansa paperilta.
Mielenkiintoa pistekirjoitusta kohtaan herätellään myös Braille-legoilla. Niillä lapsi saa rakentaa monenlaista oman huoneen pohjapiirustuksesta isoihin torneihin ja samalla. Samalla, kuin huomaamatta, hän kertaa jo opittuja pisteaakkosia tai tutustuu niihin.
Lapsen perhe saa koota sanalaudoille omat nimensä, ja kiinnostuneimmat tarttuvat myös pistekirjoituskoneeseen.
Vanhemmat ja näkevät sisarukset voivat opetella piirtämään pisteillä esimerkiksi sydämiä ja kirjoittamaan lapsen nimen. Jos perhettä kiinnostaa, heille voidaan kertoa pistekirjoituksen historiasta ja sen perusperiaatteista.
Kun asiakkaana kuntoutuksessa on lapsi, joka käyttää jo pistekirjoitusta, pistevalmiuksien tukeminen on erilaista. Tällöin pistekirjoitustaitoa ylläpidetään esimerkiksi nimikoimalla oma vaatehylly Kuntoutus-Iiriksessä pistekirjoituksella tai kirjoittamalla pistekirjoituskoneella.
Varsinaisesti näkövammainen lapsi oppii pistekirjoitusta omassa koulussaan Valterin- Ulkoinen linkki pistekirjoitusohjaajien tuella.
Vuonna 2025 pistekirjoitus täyttää 200 vuotta. Lue lisää pistekirjoituksesta liiton sivuilta.- Ulkoinen linkki