Lu­ku­pal­ve­lu täyttää 30 vuotta

Liittomme keskeinen vapaaehtoistyön muoto, lukupalvelu, täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Vapaaehtoisten lukijoiden avulla näkövammaiset asiakkaat saavat käyttöönsä äänimateriaalia, jota mikään muu taho ei tuota.

Lukupalvelussa tuotetaan vuosittain uusia äänitteitä keskimäärin 600 tuntia, minkä lisäksi tuotetaan lisätilauksia aiemmin äänitetyistä materiaaleista.

Kun lukupalvelu vuonna 1993 aloitettiin, materiaaleja luettiin C-kaseteille. Sittemmin on siirrytty Daisy-formaattiin. Daisy-julkaisut muodostuvat mp3-muotoisista äänitiedostoista ja ohjaavista datatiedostoista. Daisy-julkaisuja voidaan tuottaa tietokoneohjelmilla tai erityisillä Daisy-julkaisuja varten kehitetyillä laitteilla.

Vuosien varrella lukupalvelulla on ollut satoja asiakkaita ja useita kymmeniä aktiivisia vapaaehtoislukijoita. Tällä hetkellä lukupalvelulla on 18 vapaaehtoislukijaa. Lukijoiden joukossa on muun muassa eri alojen asiantuntijoita ja opettajia.

Noin puolet lukijoista käy äänittämässä Näkövammaisten liiton Iiris-keskuksessa Helsingissä ja puolet lukee kotona. Työvälineenä heillä on kuulokemikrofoni ja tietokone, johon on asennettu Plextalk Recording -ohjelma.

Vapaaehtoislukijoilta edellytetään hyvää lukutaitoa ja normaalia ja tervettä ääntä. Uusille lukijoille järjestetään koulutusta ennen lukijaksi ryhtymistä.

Lukupalvelu juhlii merkkipäiväänsä 13.12. Iiris-keskuksessa.

Lisää lukupalvelusta- Ulkoinen linkki